18.8 C
Bratislava
štvrtok, 2 mája, 2024
spot_img

Spája symbolicky mohylu Milana Rastislava Štefánika na Bradle s Bratislavou. Štefánikova cyklomagistrála.

Farba: červená

Evidenčné číslo: 047

Dĺžka (km): 102 km

Prevýšenie: 2460/2491 m (pozor uvádza sa smere popisu trasy)

Náročnosť / Určenie: SPORT (stredné) – MTB TRASY

Povrch: asfalt, spevnená cesta, trail, lesná cesta

Charakteristika

Cyklomagistrála, ktorá naprieč celým pohorím Malých Karpát zo severa na juh. Spája symbolicky mohylu Milana Rastislava Štefánika na Bradle s Bratislavou. Trasa vedie krásnymi zákutiami Malých Karpát a tvorí kostrovú trasu celého pohoria.

Trasa

Trasa začína na križovatke cykloturistických trás v obci Košariská. Hneď za obcou trasa stúpa a vchádza do lesov Malých Karpát. Po krátkom stúpaní trasa klesá do doliny Dvoly, ktoré je krásne upravená a nachádzajú sa tu pamätníky SNP. Na križovatke so zelenou trasa odbáča doľava a prudko stúpa do lokality Komárová.

Odtiaľto pokračuje do lokality Dlhé Rovne, kde križuje žltú trasu č. 8211. Od križovatky trasa pokračuje mierne zvlnením terénom a miestami vedie i po bývalej lesnej železničke, ktorú je v niektorých úsekoch veľmi dobre vidieť, najmä na jeseň, keď listy opadnú zo stromov. Trasa prichádza až k horárni Suchánka, kde v krátkom úseku vedie spoločne s modrou cykloturistickou trasou. Pri ďalšej horárni sa však trasy rozchádzajú a červená schádza miernym klesaním až k hlavnej ceste č. I/51, ktorú križuje. V tomto mieste je potrebné zvýšiť opatrnosť, nakoľko frekvencia dopravy je tu vysoká. Trasa prekrižuje cestu a pokračuje ponad železnicu cez lokalitu Dolná Raková tiahlym stúpaním popri obore, kde môžeme vidieť množstvo vysokej zvery. Po krátkom stúpaní rýchlo klesneme a trasa pokračuje krásnymi kopaničiarskymi osadami až do obce Buková, kde križujeme Malokarpatskú cyklomagistrálu. Následne budeme pokračovať miernym stúpaním ponad vodnú nádrž Buková popod zrúcaninu hradu Ostrý Kameň.

Pod hradom odbáča trasa doľava a krásnou lesnou cestou stúpa popod Veterlín až do sedla pod Veterlínom, kde sa opäť nachvíľu pripája modrá cykloturistická trasa. Spoločne vedú iba krátko, červená po pár sto metroch odbáča vľavo a traverzuje hrebeň až k lokalite Mon Repos. Od tejto zaujímavej  trasa pokračuje ďalej smerom a cez lokalitu Amonova lúka prechádza popod prírodnú rezerváciu Klokoč do sedla Uhliská. Tu trasa odbáča vľavo a prudkým zjazdom prichádza do lokality Sklená Huta, kde križuje dve cykloturistické trasy a začína mierne stúpať. Postupne sa dostáva až do lokality Skalka, kde vchádza do obory a pokračuje lesnými cestami do lokality Uhliská. Tu križuje modrú trasu č. 2004 a pokračuje južným smerom miestami do lokality Čermák, kde nájdeme turistické odpočívadlo. Od Čermáku trasa prechádza popod Skalnatú a pokračuje popod hrebeň až do sedla Pod Javorinou, kde prechádza na záhorskú stranu hrebeňa. Odtiaľto už trasa pokračuje smerom na Pezinskú Babu, kde sa napája na už vyznačenú Štefánikovu cyklomagistrála k bratislavskej Kolibe.

Trasa z Pezinskej Baby pokračuje pekným lesným prostredím a lesnými cestičkami k vyhľadávanej lokalite Biely Kríž. Tu si prídu na svoje predovšetkým vyznávači zjazdov lesnými cestičkami, nakoľko sa tu nachádza viacero trailových trás. Z Bieleho krížu trasa vedie už iba asfaltovou cestou až k bratislavskej Kolibe, kde cyklomagistrála končí.